Lietuvių kalbos mokytoja R. Dilienė: „Katastrofa brendo jau seniai“

Lietuvių kalbos mokytoja ekspertė Regina Dilienė sutinka su švietimo ir mokslo ministru Dainiumi Pavalkiu: mokinių raštingumas išties labai žemas. Maža to, pedagogė nedvejoja, kad lietuvių kalbos brandos egzamino rezultatai šiemet bus prasti.
Marijampolės Rygiškių Jono gimnazijos mokytoją skaudina, tačiau nestebina, kad vienuoliktokai ar abiturientai privelia keliasdešimt klaidų rašinyje ar diktante. Juk lietuviškų mokyklų mokiniai dvejus paskutinius mokymosi metus nebeturi nė vienos gimtosios kalbos gramatikos pamokos, o visas dėmesys per lietuvių kalbos ir literatūros pamokas skiriamas tik literatūrai.

– Švietimo ir mokslo ministerijos teigimu, 30 proc. Lietuvos mokinių yra neraštingi. Ar išties padėtis tokia prasta?

– Beraščiais vaikus vadina po praėjusių metų bandomojo lietuvių kalbos egzamino, kuris parodė, kad formaliojo raštingumo – rašybos, skyrybos, gramatikos – padėtis yra katastrofiška.

Mokytojams skirtoje konferencijoje buvo prasitarta, kad tas tyrimas parodė, jog tokio, koks bus šiemet, egzamino neišlaikytų 40 proc. gimtakalbių ir 80 proc. kitakalbių.

Mokinių raštingumas prastas jau seniai. Mokytojams aišku, kodėl taip yra. Iki šių metų formaliojo raštingumo vertinimas per egzaminą sudarė 15 proc. bendrojo įvertinimo, o šiemet jau sudarys 35 proc.

Tad iki šiol prastesnį raštingumo siaurąja prasme įvertinimą kompensuodavo už kitas užduotis surenkami taškai.

Tad niekas nepasikeitė, katastrofa seniai brendo. Juk keičiantis egzaminui, turėjo keistis ir programos. O dabar jos sau, egzaminas – sau.

– Kuo skiriasi ugdymo programa ir egzamino užduotys?

– 11 ir 12 klasėje nelietuviškose mokyklose gramatikai yra skiriama viena pamoka. Tuo tarpu lietuviai paskutinėse dviejose klasėse apskritai nebegirdi nieko apie rašybą, skyrybą. Kalbos dalykams gimtakalbių mokymo programoje išvis neskiriama nė vienos pamokos, visas dėmesys – tik literatūrai.

O egzamino įvertinimo 35 procentus sudarys būtent rašybos, skyrybos, leksikos vertinimas. Mes nemokome šių dalykų, tačiau jų svarbą sureikšminame.

Šiemet egzaminas bus vienos dalies – reikės rašyti rašinį. Tačiau iš 50 galimų surinkti taškų už mūsų, lituanistų, 11 ir 12 klasėje dėstomo dalyko žinias bus galima gauti tik tris taškus (už nurodyto autoriaus kūrybos naudojimą rašinyje. – Red.).

Tai yra ir juokinga, ir graudu. Tai, ko mes mokome, verta tik trijų taškų.

– Tačiau Švietimo ir mokslo ministerija žada griebti jautį už ragų, kad padėtis pasikeistų į gera.

– Nuolatinė reforma yra baisus dalykas. Kaip veikia ministerijos pažadas, kad mokymo programos bus keičiamos? Tie mokytojai praktikai, kurie galėtų rašyti vadovėlius, laukia, nes nežino, kas bus ateityje. Juk atvirai sakoma, kad viskas vėl bus keičiama.

Sakoma, kad neraštingi vaikai, o vienuoliktos ir dvyliktos klasės neturi lietuvių kalbos vadovėlių.

O tai, kas įtraukta į dabartinę mokymo programą, tarkim, logikos dalykai, yra nereikalingi per lietuvių kalbos pamokas, o to, ko reikia – nėra.

Iki šiol mes, mokytojai, kiek klausėme, tiek neišgirdome atsakymų, koks turi būti literatūrinis ar samprotavimo rašinys, kaip mokyti jį rašyti. Tegavome kriterijus, kaip vertinti tokį rašinį.

Aš savo vaikus rašyti rašinį mokau iš angliškų, vokiškų ir prancūziškų vadovėlių.

Straipsnio nuoroda: http://www.lrytas.lt/sroves/zaidziame-klases/lietuviu-kalbos-mokytoja-r-diliene-katastrofa-brendo-jau-seniai-201303281920.htm

Autorius Petras Gedvilas

Svetainės administratorius

Peržiūrėti visus įrašus, kuriuos parašė Petras Gedvilas →

4 Comments on “Lietuvių kalbos mokytoja R. Dilienė: „Katastrofa brendo jau seniai“”

  1. Labai ačiū, kolegos, už šiltus žodžius. Jie tikrai praskaidrina žiemišką Velykų laukimo nuotaiką 🙂

  2. Ačiū Jums, kad esate, kad ginate mus visus, kurie dar tylime, dar bijome. Jums sveikatos ir jėgų.

  3. Kai paskaitydavau kolegės p. Reginos Dilienės straipsnius spaudoje ar komentarus bei įžvalgas šiame miestelyje, susidarydavau tokios griežtos, principingos, rūsčios ir akademiškos moters išorinį įvaizdį, bet labai maloniai nustebau, kad „Lietuvos ryto” publikuotame straipsnyje į mus svajingomis, motiniškomis ir globėjiškomis, romantiškomis ir šiltomis akimis žvelgia graži ir įdomi moteris, įkopusi į ketvirtą dešimtį… Miela Regina, esate drąsi, sumani, kūrybiška ir kūrybinga (užsienio vadovėlių naudojimas mokant samprotavimo – puikus būdas sudominti jaunąją kartą ir tobuliau pažvelgti į rašinio struktūrą, turinį) mokytoja, nenuilstančiai kovojanti prieš biurokratiją ir išklypusią švietimo sistemą. Duok Dieve Jums sveikatos, ryžto, atkaklumo nugalint gyvenimo kliūtis, naujų atradimų dirbant su jaunimu, stiprybės, moteriško žavesio ir ilgų, prasmingų ir nenuobodžių gyvenimo metų pedagoginėje veikloje bei asmeniniame gyvenime. Su pavasario švente. 🙂

  4. Įdomiausia, kad apie ministrą manęs neklausė, aš netgi teigiau priešingai – kažkam naudinga skelbti netikrą pavojų, nes toks, koks dabar, raštingumas buvo jau seniai, o visas šitas triukšmas reikalingas naujoms reformoms pateisinti, nes kai tik nauja reforma – taip nauji pinigai…

Komentarai Išjungti.